Löparskola

Vi kommer under sju tillfällen gå igenom grunderna i löpning så som hållning, armpendling, steglängd, fot-isättning och lutning. Vi kommer förutom löpteknik även träna löpstyrka och rörlighet. Vi testar på olika typer av intervaller där vi växlar mellan kortare och längre intervaller och känner på olika hastigheter. Det blir genomgång i grunderna i back-teknik samt grunderna i löpskolning. Målet är att du efter sju veckor ska jogga 5 km sammanhängande i behagligt tempo och samtidigt tycka om det vi gör!
Vi utgår från fotbollsplan utanför JMGK:s idrottshall och håller oss i området med omnejd. Medtag löpskor, vattenflaska och gärna en tröja/jacka som går smidigt att ta av och på beroende på om vi håller oss i rörelse eller står still.

Sön 13 mars kl 18:00
Lör 19 mars kl 17:00
Helgen v 12 uppehåll men med hemläxa
Sön 3 april kl 18:00
Sön 10 april kl 18:00
Sön 17 april kl 18:00 (påskdagen)
Sön 24 april kl 18:00
Sön 1 maj avslutning (valborg)

Varje pass tar maximalt 60 min. Anmälan till Helena Hjalmarsson, 073-0220096
Kostnad 300 kr, inbetalning till JMGK (betalningsinfo i samband med uppstart). Du hittar också betalningsinfo under Avgifter och du måste vara medlem för att delta.

Avgifter
Medlemskap

1. Löpteknik

Vi går igenom grunderna i löpteknik så som hållning, armpendling, steglängd, fot-isättning och lutning. Vi avslutar passet med lättare löpteknik-intervaller.

2. Tempoväxlare

Vi kommer jogga i 2 minuter långa joggsekvenser och går igenom grunderna i löpskolning. Vi testar skillnaderna i 15-45 sekunder intervall till 2 minuter och avslutar med rörlighetsträning för löpare.

3. Pyramiden

Vi joggar i steg om 3 min+4 min+5 min+4 min+3 min, gå-vila emellan. Vi går igenom styrketräning för löpare.

4. Backlöpning

Vi går igenom grunderna i backteknik uppför och utför. Passet inleds med löpskolning och avslutas med styrka.

5. Stegen

Vi joggar i stege om 7 min + 6min + 5min + 4min.
Gå-vila emellan. Passet inleds med löpskolning och avslutas med balansövningar

6. Löpning

Vi joggar 20 min sammanhängande. Vi fokuserar på löpteknik och avslutar med styrka.

7. Löpning

Vi joggar 5 kilometer.